Streep door opvallende megabatterij voor stadsbussen in Apeldoorn

 

Stentor

Een spraakmakend plan om de nieuwe elektrische stadsbussen in Apeldoorn op te laden, is onverwacht van de baan. Dat is een grote domper voor het Apeldoornse familiebedrijf dat jaren de complimenten voor zijn systeem kreeg en dicht bij realisatie was.

Het bedrijf Hedgehog heeft een techniek ontwikkeld waarbij de energie die vrijkomt bij het remmen van treinen, wordt omgezet in elektriciteit. Die stroom gaat vervolgens via onder meer de bovenleiding naar een enorme batterij. In Apeldoorn zou die megabatterij tussen bus- en treinstation komen te staan. Daarmee zouden stadsbussen kunnen laden voor de volgende rit.

De gemeente Apeldoorn en provincie Gelderland hebben het principe herhaaldelijk omarmd. Vorig jaar leek alles samen te komen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in deze regio. De provincie Gelderland, die dit regelt, eiste schone bussen. Het Hedgehog-systeem leek een schot voor open doel. En een thuiswedstrijd in Apeldoorn zou voor Hedgehog de springplank kunnen zijn naar veel meer.

Enthousiast

Keolis, dat het vervoer voor tien jaar heeft ‘gewonnen’, maakt nu echter een andere keuze. Er komen inderdaad elektrische bussen, maar die zullen via een ander systeem geladen worden. ,,Wij maken een afweging op basis van kwaliteit, prijs, capaciteit en betrouwbaarheid’’, licht Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen toe. 
De provincie Gelderland respecteert die keus. ,,Over het initiatief waren en zijn we enthousiast’’, zegt woordvoerder Petra Borsboom over Hedgehog. Maar in de aanbesteding schrijft de provincie geen techniek voor, benadrukt zij. ,,Dat is aan de concessiehouder, in dit geval Keolis.’’

Volgens woordvoerder Roel van Vemde van de gemeente Apeldoorn was de kans te groot dat het systeem niet operationeel zou zijn als de bussen op 12 december van dit jaar moeten gaan rijden. Hedgehog-directeur Arjan Heinen erkent dat desgevraagd. Volgens hem was de uitloop niet meer dan een paar maanden geweest en was dat te voorkomen geweest als de knoop eerder was doorgehakt.

Teleurstelling

Heinen reageert zeer teleurgesteld op het besluit. ,,We hebben heel veel energie en geld in deze ontwikkeling gestopt.’’ Naar zijn idee heeft Keolis zich niet goed genoeg verdiept in het Hegdehog-systeem. Het vervoersbedrijf stelt dat het de techniek wel degelijk kent. ,,Wij houden de ontwikkelingen rondom de batterijopslag in de gaten om te zien wat dit in de toekomst verder voor ons kan betekenen’’, zegt woordvoerder Hendriksen.

Als deze domper verwerkt is wil Heinen weer de boer op met zijn vinding. ,,Aan de ene kant denk ik: ik schei er mee uit. Maar zo lang ik een bijdrage kan leveren om de noodzaak van innovatie en duurzaamheid bij bestuurders tussen de oren te krijgen, móet ik dit gewoon doen.’’ In de optiek van Heinen ontbreekt het nog teveel aan lef om dit soort innovatie echt verder te kunnen brengen.

Lof

De Hedgehog-plannen waren zo concreet dat de gemeente al was ingesteld op de bouw van het batterij-huis bij het station. Architect Lars Courage maakte daarvoor een bijzonder ontwerp. Dat kreeg lof van de welstandscommissie. Het had zelfs de aanzet kunnen zijn tot een metamorfose van de hele omgeving van het busstation, zag die commissie al voor zich.

Contact

Kabelweg 57

1014 BA Amsterdam

Phone:  +31 62 888 7364

Email: maarten@hedgehogapplications.nl

LinkedIn / Facebook / Twitter