Afgelopen weekend werd weer eens een kruisraketje afgevuurd op de energie transitie. Netbeheerders zeiden namelijk dat de energierekening met zeker enkele tientjes per jaar gaan stijgen, omdat ze miljarden moeten investeren om aan de enorm stijgende vraag naar elektriciteit, o.a. veroorzaakt door Tesla’s en warmtepompen, te voldoen. Oud-minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk reageerde furieus op Twitter. “Als dit bericht klopt, gaan alle huishoudens tientallen euro’s meer betalen doordat één Tesla-rijder meer energie slurpt dan tien huishoudens,’’ schrijft de PvdA’er. “Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te lijden.” Het probleem dat wordt geschetst is echter niet een energietransitie probleem, maar een factureringsprobleem. Als we van het gas af willen, zullen we eerst de prijs van gas en elektriciteit gelijk moeten trekken.

Even uitleggen. Voor gas betalen we ca €0,60 per m3 en de energie-inhoud van 1 m3 gas is ca 10kWh. Een citotest sommetje van de lagere school leert ons dus dat je voor 1kWh €0,06 moet betalen en een vluchtige blik op mijn elektriciteitsrekening leert me dat ik voor diezelfde kWh €0,22 betaal. Een kWh boven de 3.500kWh (het jaarlijks verbruik van een doorsnee huishouden) uit het elektriciteitsnet is dus nu al ruim 3x zo duur dus als een kWh uit het Gronings gas.

Dan even de elektriciteit slurpende “grachtengordel elite” Tesla. Als voorbeeld mijn eigen Tesla Model X (~2.400kg) waarvan het gemiddelde verbruik rond de 0,25 kWh/km ligt. Een vergelijkbare SUV gebruikt heeft een verbruik van ca 1 liter per 10km. Met een energie-inhoud van ca 10kWh per liter is het verbruik dus 1kWh/km. Een dergelijke brandstofauto gebruikt dus 4x zoveel energie als mijn auto. Als we nu even teruggaan naar de wat kleinere auto’s (~800kg) in kwestie die ca 1:20 rijden, wat neer komt op 0,50kWh/km, dan rijd ik nog twee keer zo zuinig. Bovendien betaal ik ook nog veel meer energiebelasting dan de benzine equivalent. Dit zouden we ook gelijk kunnen trekken.

Deze totaal onterechte en stemmingmakende aanval op de transitie van gas naar elektra is dus een politiek probleem, waar netbeheerders met hulp van die politiek nu eindelijk eens werk van moeten maken. De overheid is immers indirect eigenaar van onze elektriciteitsnetten. Bedenk wel dat de prijs per kWh en de winst die er wordt gemaakt (kennelijk verdienen wij ook met €0,06/kWh voldoende kijkend naar gas) naar diezelfde overheid en partijen die nu geprivatiseerd zijn gaat.

De opbrengst van de verkoop aan deze private partijen (bijv. ENECO en NUON) moet dus met gezwinde spoed geïnvesteerd worden in het up-to-date krijgen en houden van een solide en toekomstbestendig elektriciteitsnet. Let op dames en heren: Geld op de plank laten liggen kost geld.

Als eenmaal is doorgedrongen dat het hier een factureringsprobleem betreft in plaats van een energietransitie probleem, zal dit “krachtige plasje” dus uiteindelijk wel weer met een sisser aflopen

​Artikel LinkedIn

Lees hier mijn vorige blog: #1: Waterstof remt de energietransitie

CONTACT

AMSTERDAM

Kabelweg 57 - 5e verdieping

1014 BA Amsterdam

Phone:  +31 62 888 7364

Email: maarten@hedgehogapplications.nl

LinkedIn 

ARNHEM

Westevoortsedijk 73

6827AV Arnhem

Phone:  +31 6 1400 1711

Email: arjan@hedgehogapplications.nl