Hoe werkt het?

Het Hedgehog Systeem™ maakt regeneratief remmen mogelijk waardoor energie, dat anders verloren gaat, opgevangen kan worden om vervolgens elektrische bussen mee op te laden.  Door het regeneratief remmen vindt reductie van fijnstof en erosie plaats. Bovendien zorgt de mogelijkheid om via een grote batterij de railinfrastructuur aan te sluiten de komende jaren voor ontlasting van de druk op het openbare energienetwerk.

Het Hedgehog Systeem ™ is een geïntegreerd systeem van bestaande technische componenten. Het is een state-of-the-art technologisch “smart grid center” dat bestaat uit innovatieve hardware en software. Het hele systeem is ‘Free-Floating’, wat betekent dat energie zonder (dure) omvormers door het systeem kan stromen. Alle componenten zijn gelijk gedimensioneerd op basis van het rail-infra, namelijk ~ 1800 volt DC.

Het Hedgehog Systeem™ zorgt voor:

Opslag van grote hoeveelheid (rem)energie

Op dit moment kan de remenergie niet worden opgeslagen en gaat de grootste hoeveelheid verloren. In het licht van de uitdagende duurzame doelen waarmee we in de komende jaren worden geconfronteerd, mag remenergie niet worden verspild.

We hebben berekend dat één remactie per trein het batterijpakket ongeveer 27kWh energie levert, wat gelijk is aan 1/3 van een Tesla-batterijpakket. Laten we eens kijken naar de 25 grootste treinstations van Nederland. Elk uur komen er ongeveer 500 treinen samen op deze treinstations. Vermenigvuldigd met 18 uur komt dit uit op 9.000 treinen per dag, gelijk aan 243.000kWh aan remenergie. In één jaar is de totale hoeveelheid remenergie die kan worden bespaard 87.000 MWh (= 87 GWh).

Ondersteuning en stabilisatie van openbare energienetten

In de komende jaren zal congestie optreden op plaatsen waar het openbare energienet overbelast raakt door de overgang naar elektriciteit. E-cars, e-bussen, e-trucks, maar ook elektrische warmtepompen en zonne- en windparken zullen de capaciteit van het openbare energienetwerk steeds meer uitdagen. Het Hedgehog Systeem™ zorgt voor:

a. Ontlasten van het lokale energienet door het vermijden van nieuwe, verzwaarde netaansluitingen én het terugbrengen van pieken van bestaande aansluitingen.

b. Evt. actieve bijdrage aan de balans van het nationale energienet

Reductie fijnstof en minder erosie

Naast het hergebruik van anders grotendeels verspilde remenergie, worden mechanische remschijven nauwelijks gebruikt wanneer elektrisch remmen wordt toegepast en daarom wordt schadelijk fijnstof gereduceerd. Bovendien is er minder onderhoud aan de treinen (als gevolg van minder trillingen en remmen) nodig.

Nieuws over fijnstof 

Het Hedgehog Systeem™ zorgt voor:

Opslag van grote hoeveelheid (rem)energie

Op dit moment kan de remenergie niet worden opgeslagen en gaat de grootste hoeveelheid verloren. In het licht van de uitdagende duurzame doelen waarmee we in de komende jaren worden geconfronteerd, mag remenergie niet worden verspild.

We hebben berekend dat één remactie per trein het batterijpakket ongeveer 27kWh energie levert, wat gelijk is aan 1/3 van een Tesla-batterijpakket. Laten we eens kijken naar de 25 grootste treinstations van Nederland. Elk uur komen er ongeveer 500 treinen samen op deze treinstations. Vermenigvuldigd met 18 uur komt dit uit op 9.000 treinen per dag, gelijk aan 243.000kWh aan remenergie. In één jaar is de totale hoeveelheid remenergie die kan worden bespaard 87.000 MWh (= 87 GWh).

Ondersteuning en stabilisatie van openbare energienetten

In de komende jaren zal congestie optreden op plaatsen waar het openbare energienet overbelast raakt door de overgang naar elektriciteit. E-cars, e-bussen, e-trucks, maar ook elektrische warmtepompen en zonne- en windparken zullen de capaciteit van het openbare energienetwerk steeds meer uitdagen. Het Hedgehog Systeem™ zorgt voor:

a. Ontlasten van het lokale energienet door het vermijden van nieuwe, verzwaarde netaansluitingen én het terugbrengen van pieken van bestaande aansluitingen.

b. Evt. actieve bijdrage aan de balans van het nationale energienet

Reductie fijnstof en minder erosie

Naast het hergebruik van anders grotendeels verspilde remenergie, worden mechanische remschijven nauwelijks gebruikt wanneer elektrisch remmen wordt toegepast en daarom wordt schadelijk fijnstof gereduceerd. Bovendien is er minder onderhoud aan de treinen (als gevolg van minder trillingen en remmen) nodig.

Nieuws over fijnstof 

Patent opslaan remenergie trein, metro en tram

Hedgehog Applications B.V. heeft in 2015 het patent ENERGY DISTRIBUTION AND CONSUMPTION SYSTEM FOR RAILWAY STATION NR PCT/NL2014/050160 toegewezen gekregen. Wat houdt het patent precies in? Het gaat om de verbinding tussen alle bestaande technische componenten die nodig zijn om remenergie van treinen, metro’s en trams op te slaan en te hergebruiken.

Wij werken samen met:

Contact

Derde Oosterparkstraat 138

1092 EC Amsterdam

Phone:  +31 62 888 7364

Email: maarten@hedgehogapplications.nl

LinkedIn / Facebook / Twitter